PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : استاد فرامرز پایور (اسطوره ی سنتور نوازی)



LaDy Ds DeMoNa
12th December 2009, 10:28 AM
استاد فرامرز پایور (اسطوره ی سنتور نوازی)





[تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند]

قطعه
مدت / حجم
لینک دانلود
پیش درآمد همایون
۵:۱۲ / ۷۹۵ کیلو بایت
دانلود ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])
چهارمضراب اصفهان
۳:۰۶ / ۷۵۵ کیلو بایت
دانلود ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])
چوپانی
۴:۰۶ / ۶۲۷ کیلو بایت
دانلود ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])
زرد ملیجه
۴:۱۰ / ۱۲۲۴ کیلو بایت
دانلود ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])
بت ایار
۳:۵۳ / ۱۸۶۱ کیلو بایت
دانلود ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])

LaDy Ds DeMoNa
12th December 2009, 10:29 AM
نگاهی به سبک فرامرز پایور
([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])

از این نویسنده بخوانید:x (javascript:shiftOpacity('author_posts', 600);)• طلوع مشکاتیان ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند]) • خداوندگار سنتور (قسمت دوم) ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند]) • خداوندگار سنتور (قسمت اول) ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند]) • پایور و ارکستر سازهای ملی ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند]) • نگاهی به سبک فرامرز پایور ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])



سبک و شیوه استاد پایور را از دو بعد می توان بررسی کرد: اول از بعد سنتورنوازی ایشان و دوم از بعد آهنگسازی. سبک سنتورنوازی پایور، سبک جدیدی است که کمی هم رنگ و لعاب سبک حبیب سماعی را به خود گرفته است و آن هم به دلیل تعلیمات استاد صبا بوده است.

البته استاد صبا در نوازندگی سنتور مهارت و چیره دستی حبیب را نداشت ولی توانست از نظر اطلاعات پایه ای و شناخت ردیف موسیقی کمکهای شایانی به استاد پایور بنماید. سبک نوازندگی استاد پایور از همان ابتدا ( به استناد آثار باقیمانده از آن زمان) تا به حال، تقریبا" ثابت مانده است. بدون تردید با گذشت زمان بر مهارت و چابکی نوازندگی اش افزوده شده است ولی سبک کلی وی ثابت بوده است.

چابکی و سرعت مضرابهای وی و در عین حال شمرده بودن ریزهایش (چنانکه معروف است که میگویند" در عین سرعت می توان تعداد ریزهایش را شمرد!")، ویژگی خاص نوازندگی اوست. دقت بالای استاد پایور چنان است که به ندرت دیده شده که نتی را به اشتباه اجرا کند. نگهداری و تنظیم صحیح وزن قطعات در اجراهایش همیشه مورد توجه بوده است. سر ضربها (آکسان ها) را به طور دقیق اجرا می کند و سرعت و مترونوم قطعه تا پایان به خوبی حفظ می شود.

استفاده از درابهای زیبا و در عین حال مشکل (سه نت با فاصله)، و تکیه های پاکیزه، از تخصصهای وی در نوازندگی است. همینطور پاملخی ها و جفت مضرابهای غیر معمول و ابداعی اش، چنانکه چهارمضراب معروف اصفهان وی بدلیل برخورداری از تمام این ویژگیها، یکی از مشکل ترین و سنگین ترین چهارمضرابها برای سنتور محسوب می شود و یا قطعه «پژواک» که وی آن را در ریتم لنگ نوشته، در عین سختی از ملودی بسیار زیبایی نیز برخوردار است.

[تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند] قسمتی از چهارمضراب اصفهان را با سنتور فرامرز پایور و تمبک محمد اسماعیلی ببینید ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند]'ili-esfahan.wmv)

از دیگر ویژگیهای سنتورنوازی وی می توان به کم و زیاد کردن و یا خفه کردن مناسب و به موقع صدای سنتور اشاره کرد که تبحر وی درآن، زبانزد خاص و عام است. استاد پایور هیچگاه در اجرای یک قطعه، خود را دربند یک اکتاو نمی کند و همیشه تا حد امکان از تمام اکتاوها و قابلیتهای سنتور استفاده می کند. وی مهارت ویژه ای نیز در اجرای پاساژهای مشکل و جابجایی اکتاوها دارد. علاوه بر اینها، وی در قسمتهای آوازی قدرت بداهه نوازی بالایی نیز دارد و هیچ گاه بداهه نوازی هایش ملال آور و کسل کننده نیست و همینطور جواب آوازهایش، بسیار دقیق و حساب شده است که خود بسیار نیز روی این موضوع تاکید می کند.

جدا از تمام این ویژگیها استیل و فرم زیبای دستان و بدن او در هنگام نوازندگی بسیار زیبا است. بدون تردید، پایور معرف بهترین استیل را در نوازندگی سنتور بوده است. صاف نشستن پشت سنتور، تحرک کم بدنش حتی در موقع اجرای قطعات سنگین همگان را شیفته خود می کند.

سبک آهنگسازی پایور نیز سبک جدیدی است که باید آن را از 2 بعد بررسی کرد : اول قطعاتی که وی مخصوص سنتور نوشته است و دوم قطعات مخصوص ارکستر.

[تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند][1].jpg
حسین تهرانی، فرامرز پایور و حسین دهلوی
به طور کل استاد پایور با ساخت اولین آهنگ خود (ترانه)، نشان داد که سبک جدید و متفاوتی نسبت به سبک قدما دارد. شیوه ای که شاید منشاء آن سبک علینقی وزیری باشد. ساخت قطعاتی چون :

[تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند] گفتگو ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])
[تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند] پرنیان ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])
[تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند] رهگذر ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])

علاوه بر نشان از آگاهی و تسلط کافی وی بر ردیف موسیقی، نشان دهنده آشنایی کامل او با سازهایی چون ویولن و تار و فلوت است و حتی سازهای دیگر، چون وی قطعات را برای همه سازها در ارکستر خود تنظیم می نمود.

قطعاتی چون :

[تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند] فریبا ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])(قطعه ای با نگرش پیانویی برای سنتور)
[تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند] پوپک ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])

نیز از زیباترین ساخته های استاد مخصوص سنتور است که در زمان خود قطعاتی جدید و نو بوده اند.

قطعه [تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند]پراکنده ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند]) نیز قطعه ای جالب، زیبا و فنی است. به طوریکه استاد در آن به ده گام راست پنجگاه به زیبایی اشاره کرده است.

استاد پایور به تمبک بسیار بها می داد و در این راستا، در بین برنامه هایش به اجرای سئوال و جواب سنتور و تمبک می پرداخت. وی این کار را با حسین تهرانی آغاز کرد ولی در زمان محمد اسماعیلی آن را گسترش داد تا جایی که قطعات مستقلی چون: "پرنده"، [تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند] "پرچین" ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])و "پرستو" را در همین این زمینه ساخت.

[تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند][.jpg
حسین تهرانی و فرامرز پایور (حافظیه 1349)
چهارمضرابهای وی نیز زیبایی و لطافت خاص خود را دارند و شاید بیشتر وی را با چهارمضرابهایش بشناسند. پایور بوسیله معلومات بالایی که از ردیف موسیقی داشت، برای دستگاهها، آوازها و حتی گوشه هایی که حالت ضربی داشتند، چهارمضرابهای بسیار زیبایی ساخت که علاوه بر دارا بودن ملودی زیبا، از تکنیک خاصی نیز برخوردار بودند که اجرای آن برای نوازنده بسیار مشکل است.

پایور از اتودهای فراوان مضرابی در چهارمضرابهایش استفاده کرده است که به نوبه خود بسیار جالب است و باعث پرورش دست نوازنده می شود.

استاد پایور پیش درآمد و رنگهای متعددی نیز (چه برای راست کوک و چه چپ کوک) ساخته است که از ریتمها و ملودیهای مختلف در آنها استفاده شده است. از بهترین آنها می توان به پیش درآمدهای:" اصفهان"، "شور"، [تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند] ابوعطا ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])، "دشتی" و "همایون" و رنگهای" دشتی"،" بیات ترک"، "سه گاه" و" ابوعطا" نام برد که هر کدام به تنهایی از شاهکارهای موسیقی ایرانی بشمار می آیند. وی در عرصه تصنیف سازی هم بسیار فعال بوده است که علاوه بر تنظیمهای تصنیفهای قدیمی، به ساخت تصنیفهای زیبایی نیز دست زده است که با خوانندگان مختلف اجرا نمود.

وی سالهای سال توانست با ارکستر مخصوص خود به اجرای برنامه بپردازد و هیچگاه خللی در آن بوجود نیامد به طوریکه نوازندگان آن همیشه ثابت ماندند (عکس گروههای امروزی!). و این امر فقط و فقط حاکی از نظم و ترتیب استاد پایور در کارهایش است.

[تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند] دو نوازی فرامرز پایور با محمد اسمائیلی در سه گاه ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])

LaDy Ds DeMoNa
12th December 2009, 10:30 AM
سنتور




دانلود ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])







[تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند]


براي دانلود اين برنامه روي لينک زير کليک کنيد:


برنامه گلهاي تازه شماره 133 ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])

LaDy Ds DeMoNa
12th December 2009, 10:31 AM
دانلود نت چهارمضراب عشاق دشتي فرامرز پايور (سنتور) ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])


[تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند]
دانلود نت چهارمضراب سنتور عشاق دشتي از فرامرز پايور (۳ صفحه) ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])
منبع: پايگاه چهار مضراب ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند])

LaDy Ds DeMoNa
3rd February 2010, 08:47 PM
دانلود تکنوازی فرامرز پایور(سنتور)


[تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند][1].jpg

قسمتی از چهارمضراب عراق استاد فرامرز پایور با همراهی تنبک محمد اسماعیلی رو در جشن هنر شیراز دانلود کنید.(تصویری)
دانلود ([تنها کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده کنند]'ili-aragh.wmv)

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد